tisdag 24 november 2009

Greg Hancock på Dunteberget, det låter som en fin dikt

Piraternas trupp börjar ta form. Men varför dröjer Damian Balinskis påskrift? Hur som helst så har jag inte hört en enda negativ röst om Piraternas polack Damian Balinski. Han höjs över skyarna och är populär i Motala. Kanske mest populär av alla förare, dels för att han varit klubben trogen i många år, trots fetare kontrakt från andra klubbar. Men också hans uppträdande gör honom populär.

Men det är också av precis sådana orsaker som gör att klubbar har svårt att inte skriva kontrakt med sådana förare, de är trotjänare helt enkelt. Själv anser jag att Damian Balinski är överskattad. Han är kanske den mest överskattade piratföraren av alla. Jag vet att många piratfans inte kommer att gilla detta men för mig, som inte varit ingrodd pirat i åratal, är det lättare att se fakta och prestation före lång och trogen tjänst. Han är, ärligt talat, Piraternas enda orosmoln. Om han nu skriver på för Piraterna. Han är inte klar ännu.

Jag vet att han tog femton poäng i sista matchen borta mot Västervik och blev stor hjälte. Men jag minns också dåliga motorer som gick sönder och för övrigt många uteblivna poäng.

Piraterna har den bästa truppen någonsin, så vi ska inte gråta blod, det är bara en förare som faller bort från detta Dream Team. Och det är just Balinski. En bättre lösning om jag fått välja fritt hade varit ut med Balinski och in med den alltid frenetiskt kämpande Daniel "Kung" Nermark. Det ni.

Piraternas lag ser helt suveränt ut. Samma visa var det inför årets säsong men nu är laget ärligt talat ännu bättre på pappret:
  • Antonio Lindbäck vet vi alla vad han kan. Han blir världsmästare förr eller senare. Så är det bara.
  • Emil Sajfutdinov behöver heller ingen större presentation. Superryssen övertalades av Piraterna att skriva på. Emil är precis en sådan förare som speedwayvärlden behöver. Han är ett nytt ansikte bland toppstjärnorna.
  • Greg Hancock likaså. Piraternas nyförvärv är den enda som har kört alla VM-deltävlingar och håller fortfarande högsta klass. Greg Hancock på Dunteberget, det låter som en fin dikt.
  • Jonas Davidsson har kommit till Motala för att stanna. Det är i alla fall så det känns. Han kom på tionde plats i elitseriens poängliga 2009.
  • Maciej Janowski är lite av en outsider. Jag har aldrig sett honom köra men är övertygad om att han gör bra ifrån sig i piratvästen. Det är en känsla jag har. Här litar jag också på lagledare Stefan Anderssons fingertoppskänsla och Hancocks goda vitsord.
  • Linus Sundström kritiseras för att inte utvecklas mer än han gör men i hans fall hänger 60 procent på ny mekaniker. Han har farten och nu är han modigare. Och alla de matcher han körde med ny mekaniker i år så vann han mot de absolut bästa. Med en ny mekanker blir 2010 Linus Sundströms stora genombrottsår.
  • Robert Kosciecha är en person med stor ödmjukhet inför sin sport. "Kostek" är en storstjärna hemma i Torun. Där är han älskad och hyllad av sina fans och får kanske mest applåder av alla. I Motala hade han ett tufft år 2009, både på banan och privat då hans far gick bort. "Kostek" känns faktiskt fruktansvärt viktigt i piratvästen nästa år. Ingen pratar om honom längre men vem i hela världen kommer att ta fler poäng med lika lågt snitt? Han kan sättas på reserven och plocka poäng som i gammal god form. Jag tror på "Kostek". Jag tror på Piraterna.
Guld till Piraterna var förra årets banderoll i speedway-Sverige. Men så gick det som det gick. Hur som helst så måste jag säga samma sak igen. Guld till Piraterna 2010. Titta på lagen. Säg ett enda lag som kan matcha Piraterna.

Till sist...Tänk er Greg Hancock och Antonio Lindäck i depån, tänk er dem på startlinjen i samma heat, luta er bakåt, njut, slut era ögon....God natt mina vänner och sov gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar