fredag 23 april 2010

VM-serien kan börja

I morgon lördag 24 april körs årets första VM-deltävling av totalt elva. Och visst har vi anledning att följa årets upplaga av VM-serien. Tre svenskar, Andreas Jonsson, Fredrik Lindgren och Magnus Zetterström, finns med som ordinarie förare och till Göteborg tillkommer ytterligare en. Antonio Lindbäck har fått wild card till den tävlingen. Så jag vill flagga lite extra för deltävling nummer två redan nu. Den i göteborg alltså, som körs 8 maj.

Men vi börjar i Polska Leszno och nedan kommer mina betyg på förarna i nuläget och deras chanser i Leszno. Betygsskalan är 1-5 där fem är toppform och hur heta de är inför.

Förarpuls inför VM-deltävling 1. Leszno, Polen 2010:

  1. Jason Crump, betyg 2. En förare i världsklass men tappar lite i år. Han kommer få de tufft i Leszno
  2. Tomasz Gollob, betyg 4. Storfavorit i Polen som slutar på pallen i Leszno.
  3. Emil Sajfutdinov, betyg 5. Ung, snabb och fartfylld. Emil vinner.
  4. Greg Hancock, betyg 4. Inte ung men dock snabb och farfylld. Greg är alltid med där framme, oavsett land, oavsett bana.
  5. Andreas Jonsson, betyg 4. Höjer sig ett snäpp från förra året och slutar på pallen både totalt och i morgon.
  6. Nicki Pedersen, betyg 2. Dansken är inte vad han har varit. Han känns kall.
  7. Rune Holta, betyg 2. Tror inte Holta lyckas i Leszno.
  8. Kenneth Bjerre, betyg 2. Samma med Bjerre, det fattas det där lilla extra.
  9. Fredrik Lindgren, betyg 2. Tyvärr tror jag att Lindgren går i motsatt riktning mot Andreas Jonsson. Lindgren får svårt att hålla sig kvar i VM-serien efter denna säsong.
  10. Hans Andersen, betyg 4. Jag tror Andersen av alla kniper en finalplats i morgon. Ett vågat tips och här går jag endast på magkänsla.
  11. Magnus Zetterström, betyg 1. Kommer sist. Möjligen placerar han sig före wild card-föraren men jag är till och med tveksam till det.
  12. Chris Holder, betyg 1. En etta i "hethet" säger väl det mesta.
  13. Jaroslaw hampel, betyg 3. Hampel i form av polack kan glänsa till då och då och jag tror han gör en skaplig tävling. En trea på honom känns lagom.
  14. Chris Harris, betyg 1. En etta i "hethet" säger väl det mesta.
  15. Tai Woffinden, betyg 1. Kvartetten med Zetterström, Holder, Harris och Woffinden får väl ha en intern uppgörelse om vem av dem som inte kommer sist.

Final:

  1. Emil Sajfutdinov
  2. Tomasz Gollob
  3. Andreas Jonsson
  4. Hans Andersen

Vikkys tips:

Andreas Jonsson blir min givna etta! Måste tro på svensken och att han får en kanonstart på den nya säsongen.

Min tvåa blir polack/norsken Rune Holta. Han är ojämn men vi chansar.

Trea i mitt tips blir den bäste ryssen allas vår Emil.

Fyra i finalheatet blir Chris Holder. Mest för att han var så himla trevlig när jag skulle fotografera honom i depån på duntis. Jag tycker att han var på uppgång i slutet av förra säsongen och man måste ju tipsa lite annorlunda än maken..

Final:

  1. Andreas Jonsson
  2. Rune Holta
  3. Emil Sajfutdinov
  4. Chris Holder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar