lördag 8 augusti 2009

Speedwaysporten blöder ekonomiskt

Bajen kräver Eldarna på 370 000 kronor. Tvingas de betala så kursar Huddingelaget enligt dem själva.

Solkatterna har förarskulder på 150 000. De har tydligen vunnit onödigt stort vissa matcher vilket sätter fart på lönekostnaderna eftersom de flesta får lön per poäng. Om Karlstadlaget går till elitserien kanske de tackar nej till uppflyttning enligt ordföranden. Jag klandrar absolut inte Solkatterna, de är absolut inte ensamna om att ha skulder i speedway-Sverige, de är bara ett exempel av många.

Lägg där till att även alla allsvenska klubbar måste ha luftstaket till nästa säsong - Vilket är en kostnad på omkring 700 000 kronor.

Sporten blöder ekonomiskt...Men en stängd liga är ingen universallösning på problemet. Dessutom säger fler klubbar ifrån till elitserien så snart kanske alla får vara med som vill vara med.

Till sist...Jag tror på sporten. I världens häftigaste sport som har allt måste det sportsliga till slut segra. Så fort jag kliver ur bilen på en parkeringsplats vid en speedwayarena går jag in i ett sorts lugn med en inre njutning. Då finns inget annat. Då är det tisdag. Då är det speedway och då står världen utanför arenan still. Den känslan mina vänner, den känslan måste segra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar