söndag 2 maj 2010

Sundström Elfsborg och Överum!


Bild: Andreas Schander
Efter en helg på Överum vandrarhem känner jag mig redo för en ny arbetsvecka Sitter just nu och kollar hur det går i polska Ekstraliga. Bydgoszcz går mot en storseger mot ärkerivalen Torun. Men ännu återstår några heat.
Överum igen. Frugan fick en lavastens-massage och jag och barnen drog på fotboll. Det var en fantastisk match mellan Överum och Hjorted/Totebo. Allvarligt, det var faktiskt en riktigt
bra match. Överum hade spelet men öppnade sig för mycket för Hjorted/Totebo som vann med 3-0 på Bruksvallen i Överum. Men för att man ska uppskatta en sådan match måste man nämligen gilla fotboll ganska mycket. Och det gör jag.
När vi i dag åkte hem fick vi syn på Elfsborgsbussen som stod parkerad i Linköping. Varför undrade vi och tog en bild. Visst , jag vet att de spelade mot sockna i dag men jag undrar ändå vad den gjorde i Linköping.
Linus Sundström kom tvåa i kvalet i Motala i går. Han fortsätter med framgång.
Till sist...Överum har gått igenom en svår period. Det vittnar alla tomma lägenheter om. Och bruket. Det nedlagda bruket måste ha gjort byn till en blomstrande by under sin storhetstid. En oproportionellt stor herrgård vittnar om en by med äkta bruksanda. Det som ändå imponerar i storlek var skolan. Överumsskolan var större än vad man kan ana. Varför? En sak till måste nämnas om Överum. I all dysterhet kan byn med lätthet skryta med sin storslagna natur. Vackert bevarade byggnader, kuperad terräng och fantastiska utsikter. Värd en söndagsutflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar